شما در حال مشاهده هستید انواع پل عابر پیاده

انواع پل عابر پیاده

بناگستران نامدار،بهترین سازنده پل عابر پیاده

اگر برای ساخت پل عابر پیاده نیاز به یک سازنده معتبر دارید،همین الان تماس بگیرید:

09121933400       021-22817477          021-26454966

در مورد انواع پل عابر پیاده،موارد و کاربردهای معمول هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد.پس با ما همراه باشید.

پل عابر پیاده طوری طراحی می گردد که به مردم اجازه عبور از آب یا یک موقعیت جغرافیایی را بدهد. از نظر طراحی طراحی،چند نوع مختلف از پل عابر پیاده وجود دارد که یک به یک بررسی خواهیم کرد:

انواع پل عابر:

  • سازه های خرپایی
  • پلهای تیر ورق
  • پل معلق/کابلی
  • پل های قوسی
  • پلهای عابر مکانیزه

جزییات انواع پل عابر:

بسته به دهانه،میزان بودجه و زیبایی شناسی مورد نظر، مصالح زیادی برای ساخت انواع پل عابر پیاده استفاده می شود. در این مقاله ما به حقایقی در مورد انواع مختلف پل عابر پیاده نگاه خواهیم کرد تا به شما کمک کند تعیین کنید کدام گزینه برای پروژه شما مناسب تر است.

سازه های خرپایی:

پل های خرپایی به دلایل زیادی بهترین نوع پل عابر پیاده هستند. آنها یک طراحی مهندسی بسیار کارآمد برای اتصال دو نقطه به هم دارند.پل های خرپایی می توانند دهانه هایی از 10 تا 100 متر و تقریباً هر عرضی داشته باشند.گزینه های مصالح ساختمانی شامل فولاد گالوانیزه،وهمچنین فایبرگلاس است. سازه های خرپایی فولادی به دلیل وزن زیاد می‌توانند برای ساخت در مکان‌های دوردست چالش‌برانگیز باشند.فایبرگلاس مزایای قابل توجهی دارد،آن هم با قیمتی مناسب.

پل عابر

پلهای تیر ورق:

پل های تیر ورق رایج ترین طرح پل عابر پیاده برای دهانه های تا 15 مترهستند. این سازه ها از عناصر ساختاری مانند چوب یا فولاد در زیر پل استفاده می کنند تا بار را از یک تکیه گاه به تکیه گاه دیگرانتقال دهند.این پل ها معمولاً ارزان تر از سازه های خرپایی هستند، دهانه های کوتاه تری دارند و با افزایش دهانه قیمت آنها به طور تصاعدی افزایش می یابد.

پل تیرورق گزینه های متعددی را برای نرده ها امکان پذیر می کند.این پل ها معمولاً باید در ارتفاع بالاتری نسبت به پل های خرپایی نصب شوند، زیرا تیرهای سازه زیر عرشه هستند، در حالی که پل خرپایی ساختار اولیه را بالای عرشه جای داده است.

پل تیر ورق

پل معلق:

پل معلق عابر پیاده (که به آن پل کابلی نیز می گویند) بسیار زیباست و در هر مکانی ظاهری خاص ایجاد می کند.پل معلق برای دهانه های طولانی گزینه های بسیار مناسبی هستند.در مکانهایی که انواع پل عابر مانند پل های تیرورق یا خرپایی قابل اجرا نیستند ساخته می شوند.

به دلیل هزینه پایین ساخت و اجرا،این نوع پل مقرون به صرفه ترین سازه برای دهانه های طولانی (بیش از25 متر) در مکان های دور افتاده است. در چنین شرایطی،پل های معلق ممکن است تنها گزینه مناسب باشند. در غیر این صورت، این نوع پل معمولاً به این دلیل انتخاب می شود که مالک ظاهر زیبایی شناختی خاصی را مد نظر دارد.

پل کابلی

پلهای قوسی:

این سازه نیز یکی از انواع پل عابر پیاده است.پل‌های قوسی هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته‌اند و قبل از اختراع فولاد و مواد دیگر، جزو طرح های اولیه پل بوده‌اند. یک پل عابر پیاده قوسی ممکن است ساختار قوسی در بالا یا پایین پل داشته باشد و برای دهانه های 6 تا 15متر مناسب است. این سازه ها حس زیبایی شناسی خاصی را ایجاد می کنند.پل های قوسی معمولاً سازه های گران‌تری نسبت به طرح‌های پل خرپایی یا تیرورق هستند.

پل های مکانیزه:

پل عابر مکانیزه یکی از پیشرفته ترین انواع پل به حساب می آید.این نوع پلها باعث ترغیب مردم به عبور امن از تقاطع ها و بزرگراه ها گردیده و در نتیجه باعث بروز کمتر تصادفات رانندگی و گره های ترافیکی می شود.به دلیل حساسیت ساخت این نوع سازه ها بایستی که کار را به کاردان سپرد!

در ساخت پل عابر از چه موادی استفاده می شود؟

پل عابر پیاده از یکی از ملزومات زندگی شهری است که ساخت آن بدون استفاده از مقاطع فولادی، امکان‌پذیر نیست. لوله و پروفیل فولادی، از جمله مواد پرکاربرد در ساخت پل عابر هستند که در ادامه،با آن‌ها آشنا می‌شویم:

لوله فولادی:

لوله های فولادی یکی از معمولترین مواد مورد استفاده در ساخت پل ها هستند که به 2 نوع درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند. لوله های بدون درز مورد استفاده زیادی در ساخت پلها ندارند.این نوع لوله ها بیشتر در صنایع نفت و گاز استفاده می شوند.دلیل این موضوع هم هزینه بالای تولید این نوع لوله ها در مقایسه با لوله های درز دار است.بنابر این لوله های درز دار هم قیمت تمام شده کمتری دارند و هم مناسب ساخت پل هستند.در فرایند تولید لوله های درزدار، از ورق های موسوم به ورق سیاه استفاده می‌شود.

در کارخانه،ابتدا ورق های سیاه را با عرض دلخواه که نهایتا محیط لوله را تشکیل میدهد میبرند.در مرحله بعدی لبه‌های آن توسط دستگاه های غلطکی به هم نزدیک شده و در انتها جوشکاری روی درز آن انجام می شود. انجام تست جوشکاری روی درزها یکی از مهم ترین مراحل جهت اطمینان از نتیجه کار به محسوب می شود.

لوله های درزدار صنعتی بهترین گزینه برای ساخت پلهای عابر هستند.قطر این لوله ها را بین 0.5 تا 16 اینچ و ضخامت آنها را نیز از 2 تا 6 میلی متر میتوان در نظر گرفت.

قوطی پروفیل:

قوطی های پروفیل نیز همانند لوله های درزدار کاربردهای متنوع و فراوانی در ساخت سازه های فلزی دارند.تنها تفاوت آنها،نحوه فرم دهی به ورقهای سیاه است.

در فرایند تولید قوطی ها، ورق ها بایستی با زاویه 90 درجه خمکاری شوند. پروفیل های فولادی انواع گوناگونی دارند. از جمله قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل زد و … که همه آنها نیز به دو دسته پروفیل باز یا بسته تقسیم می شوند.
قوطی های ستونی یا صنعتی بیشترین کاربرد را در ساخت سازه های فلزی صنعتی دارند.این قوطی ها می توانند دارای ضخامتی بالای 6 میلیمتر باشند.طول مقاطع آن ها نیز می تواند بالغ بر 12 سانتی متر باشد.بزرگترین مزیت قوطی های صنعتی را می توان در مقاومت بالا در برابر تنش و وزن در نظر گرفت.در عین حال سبکی و سهولت جابه جایی نیز از مزیتهای آنها به حساب می آید.

همانطور که حتما دیده اید،از قوطی های کوچکتر نیز می توان در ساخت نرده های پل عابر استفاده کرد. مهم‌ترین مزیت قوطی صنعتی، مقاومت بالا در عین داشتن وزن پایین است. البته ممکن است از قوطی مربعی با سایز پایین نیز برای ساخت نرده‌های پل عابر استفاده کرد.
بهای این دو محصول تفاوت زیادی با هم ندارند و هزینه ساخت باهر دوی آن‌ها، تقریبا یکسان است.بنابر این مهمترین عامل تعیین کننده در قیمت تمام شده پل عابر،قیمت آنها در بازار است.

اگر در مورد نحوه ساخت پل‌های عابر پیاده و انواع آن و مقاطع فولادی به کار رفته در آن کنجکاو بودید،مفتخریم که به عنوان بهترین سازنده انواع پلهای عابر پاسخگوی پرسش های شما باشیم.

پلهای عابر پیاده در فضاهای شهری به دنبال تغییر در روند رشد شهرنشینی و سپس تغییر در نگرشهای طراحی وبرنامه ریزی شهری و به عنوان پاسخی به ضرورتهای تأمین امنیت شهروندان درچنددهه اخیر،به سرعت در حالافزایش هستند. این عناصر به لحاظ فرم و مشخصات سازه ای دارای ویژگیهای متنوعی بوده و علیرغم پتانسیل بالای آنها درارتقاء کیفیات زیبایی شناختی در مناظر مختلف شهری، متأسفانه امروزه مسائل مربوط به جنبه های زیبایی شناسی پل های عابرپیاده در طراحی به شدت موردغفلت قرار گرفته است. 

بنابراین یکی از مهمترین مسائل مربوط به پل ها در فضاهای شهری نادیده گرفتن کیفیات زیبایی شناختی و در نظرگرفتن آنها صرفابه عنوان یک ساختار عملکردی و مستقل از محیطی که در آن قرار می گیرند میباشد. در واقع برای ایجاد پل های عملکردی و زیبا، طراحان میبایست هر دو رویکرد مهندسی و معماری را در کنار یکدیگر مدنظر قرار دهند.

 از سوی دیگر بر اساس تعاریف و مطالعات صورت گرفته در زمینه زیبایی پل ها، یکی ازمهمترین عوامل مؤثر، ایجاد هماهنگی میان پل و محیط اطراف آن است.هارمونی میان پل و محیطی که در آن قرار میگیرد و همخوانی با زمینه یکی از اصلی ترین رویکردهایی است که منجر به ارتقاء کیفیات زیبایی شناختی پلها میگردد در حالی که امروزه این مسئله خصوصا در شهر تهران به ندرت در طراحی ومدیریت پل ها رعایت می شود.